Bijeenkomsten

Jaarlijks organiseren we verschillende bijeenkomsten voor de huisartsen uit het netwerk. Enerzijds om te informeren en te laten meedenken over nieuwe ontwikkelingen, maar zeker ook om de uitwisseling tussen de praktijken te bevorderen.

Coördinatoren vergaderingen

Dit jaar zijn er vijf coördinatorenvergaderingen georganiseerd. In het begin van het jaar moest dit nog online, later in het jaar konden we weer fysiek bij elkaar komen, wat goed is voor de interactie. Wat meehelpt is dat de vergaderingen hybride aangeboden worden (zowel fysieke als online aanwezigheid) wat maakt dat meer mensen de vergaderingen kunnen bijwonen.

De vergaderingen fungeren als moment van uitwisseling tussen de afdeling Huisartsgeneeskunde, de huisartsen uit het Primeur netwerk en tussen de huisartsen onderling.

Nieuwe plannen vanuit de afdeling Huisartsgeneeskunde worden besproken met de huisartsen, die voor de afdeling Huisartsgeneeskunde fungeren als klankbordgroep. De ideeën en feedback van de huisartsen dragen bij aan de ontwikkelingen en plannen van de afdeling. Daarnaast worden ook nieuwe onderzoeksprojecten gepresenteerd tijdens deze vergaderingen. Eveneens wisselen de huisartsen onderling kennis uit over ontwikkelingen en projecten in de regio.

Onderwerpen die dit jaar op de agenda stonden:

• Een systeem voor digitale triage – Charlotte van Sassen

• Nieuwe plannen vanuit de huisartsopleiding

• Resultaten van het Benefit project

• Resultaten van de VIM meldweek

• Spiegelinformatie binnen het Primeur netwerk

• Resultaten van onderzoek:

• Kwaliteit van bloeddrukmetingen voor de diagnose hypertensie

• Minder antibiotica bij urineweginfecties

Huisartsenpanel onderzoek

Een van de manieren waarop de huisartsen uit het netwerk betrokken worden bij onderzoek van de afdeling Huisartsgeneeskunde, is via het Huisartsenpanel Onderzoek.

Twee keer per jaar presenteren projectleiders en onderzoekers van de afdeling Huisartsgeneeskunde nieuwe ideeën voor onderzoek. Dit varieert van een brainstorm over een nieuw onderwerp tot een onderzoeksplan dat bijna klaar is om ingediend te worden bij een subsidiegever.

De huisartsen denken mee over de relevantie van de onderzoeksvragen en over de haalbaarheid van de plannen. Deze input maakt de onderzoeksvragen waar mogelijk nog relevanter voor de huisartsgeneeskunde. Tevens helpt het de uitvoering van de projecten soepel te laten verlopen.

Dit jaar zijn de volgende onderwerpen besproken:

• Voet- en teenklachten in de huisartsenpraktijk

• Implementatieonderzoek artrose en bewegen in de eerste lijn

• Diagnose artrose bij verstandelijke beperking

• Röntgenfoto’s bij chronische enkelklachten

• Ontwikkeling van een Minimale Interventie Strategie voor kinderen met overgewicht

• Vroege detectie prostaatkanker

• Wel of geen MRI bij patiënten met lumbosacraal radiculair syndroom

Uitbreiding van het netwerk

Primeuravond voor huisartsen