Resultaten van onderzoek: Minder antibiotica bij urineweginfecties

In vijf Primeur praktijken is onderzoek gedaan naar het effect van de strategie om het aantal antibioticumvoorschriften bij gezonde vrouwen met een ongecompliceerde urineweginfectie (UWI) te verminderen. In samenwerking met een huisarts uit het netwerk is voor dit project een subsidie verkregen van het Doen of Laten fonds.

Per deelnemende praktijk is met een huisarts en assistente gesproken over het waar nodig aanpassen van het bestaande UWI-protocol, zodat er vaker een afwachtend beleid voorgeschreven wordt.

Er is een korte nascholing ontwikkeld en spiegelinformatie aangeleverd die in de praktijken besproken is door de assistentes. Voor patiënten is een folder en filmpje ontwikkeld met uitleg over het natuurlijk beloop en de verschillende behandelopties bij een UWI.

Na een jaar hebben we in de Rijnmond Gezond database gemeten wat het effect was van dit project.

Het blijkt dat in vier van de vijf praktijken een kleine daling te zien is in het aantal antibioticumvoorschriften op de dag van de diagnose en ook in de week na de diagnose. De afname in deze vier praktijen in ‘21/’22 ten opzichte van 2020 varieerde tussen de 3,8% en 12,5%. In één van de praktijken werd over de studieperiode 10,6% meer antibioticum voorgeschreven.

We hebben de cijfers vergeleken met zes random gekozen praktijken uit de Rijnmond Gezond database. Vier van deze zes praktijken schreven in dezelfde periode meer antibioticum voor in vergelijking met 2020.

Hieruit trekken we de voorzichtige conclusie dat de interventie een klein effect heeft gehad in vier van de vijf praktijken.

Voor vragen over het project, klik hier. Meer informatie over dit en andere projecten van de Doen of Laten vindt u hier.

Resultaten van onderzoek: Röntgenfoto’s bij heup-of knieartrose

Uitwisseling van praktijkprojecten